صورتي
الاسكندرية, Egypt
اصعب المعارك................................. تلك التى تهزمك دون ان تدخلها................ محظوظ من استطاع ان يخوض كل معاركه الحتمية........ ...............................................وعموما ..............................................الضربات التى لاتقتلك.................. اشد قسوة .................... سمير مصباح

الأحد، ١٥ يونيو ٢٠٠٨

هلاويس


وخدت بعضى ... وسبت بعضى ،و مشيت
البحر.. ما كانش صاحبى ، والقمر ..
ما حبش الحواديت

ــ انا بحتلك بالحب ولا نسيت ؟ ــ


قلبى بينزف دهشه ع الاسفلت
عينيكى احلى لما تبتسمى؟
ولا اما تنوى البكا ؟
كل السكك متشبكة ومربكة
- انا كنت رايح فين ؟ -

لسه العساكر ع السهر ناويين
و انا كنت هعمل حاجة ممنوعه
- انا كنت هعمل ايه ؟ -


الترميات اتشعبطت فيّا
واتكعبل الاسفلت فى جزمتى
وعيونى وقعت منى ما لقيتهاش
والذكريات .. بتجرى منكوشه
- مين اللى غز فقلبى غصن زتون
وعشّى بيه الجيوش ؟-

قلبى بيكتب حاجه ع العواميد
- قلبى بيكتب ايه ؟-
كل السكك بتودى ليه لبعيد؟
وانا كنت شايل دمى للعوزه
وعزته مالقتهوش


العتمه بير وحشه بينضح خوف
وانا كنت فاكر قلبى ما بيخافش
خايف اقوللك بخاف لتخافى على حلمك
ــ شهقت عنيكى ولا قلبى شهق ؟
لما ايدينا اتسرسبت من بعضها ؟ ــ



برفع عينيا لفوق.. قالتلى نجمه وحشتنى ، فاكتشفت ..
انى بقالى زمان .. ماشى وانا مطاطى

- هو انتى لسه انتى ؟
ولا انتى اللى ف نشرة الاخبار ؟ -


قمر قديم قاللى بحب الشتا
وبونس المساجين
وبخاف من العمارات
وبصاحب العشاق
وريته صورتك .... باس ايديا ومات


مشتاق للمسة ايديكى .. جلد الشوارع خشن
وعنيكى ما بتشبهش لعيون العساكر
وانا لسه مش فاكر
انا كنت رايح لجل اجيبلك ايه ؟


سمير مصباح

هناك ٦ تعليقات:

أميرة جمال مصرية الديانة والجنسية يقول...

برفع عينيا لفوق.. قالتلى نجمه وحشتنى ، فاكتشفت ..
انى بقالى زمان .. ماشى وانا مطاطى

تلك النجمه ستغني لك ولكل مبدع في الاوقات القادمه الم تشتاق الي تلك الاغاني في انتظار مزيدا من الاعمال والكتابات الساحره .
كل التحيه والتقدير
اميره جمال

سمير مصباح يقول...

اشكرك من اعماقى على تشجيعك
متابعتك لمدونتى تشرفنى
ويا سيدتى
نعم اشتقت كثيرا للغناء واعدك ان اعود

وكيف لا اعود وهناك نفوس جميلة مثلك تنتظرنى

تحياتى

أسماء علي يقول...

ازاي ماقريتهاش قبل كده؟

لو دي الهلاويس اومال ايه اللي مش هلاويس ؟؟

ا\سمير

ازاي بتعرف تغزل الجمال من جوه الوجع؟

مش لاقية حاجة أقولها

..!

سمير مصباح يقول...

د\أسماء علي

انا اللى مش عارف اقولك ايه على كلماتك الجميلة
اتمنى انى اكون فعلا عند حسن ظنك
دمتى رائعة ومبدعة

ســـــــهــــــــــر يقول...

بقالى كتير نفسى اقرا شعر يلمس روحى
و روحى خايفه تلمس شعر
معقوله للشعر ايدين و ملمس جلد؟

يااااااااااااااااااااا

فكرتنى
الروح كانت هتموت من قلة الاحساس



انا ازاى بقالى كتير ما جتش هنا

سمير مصباح يقول...

ســـــــهــــــــــر

ياااااااه يا سهر

معندكيش فكرة تعليقك ده اسعدنى قد ايه
اصل الحكاية ان القصيدة دى محيرة جدا بالنسبة لى
لانهامن نوعية القصائد اللى بتخيب ظن كاتبها
يعنى انا بعتبرها من افضل اعمالى بالرغم انها ما بتلاقيش صدى
لكن انا انها فى وقت ما هتاخد حقها

اشكرك يا سهر